فیلم | ویروسی به نام فیک‌نیوز
کد خبر: 4179328
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی/ ۱

فیلم | ویروسی به نام فیک‌نیوز

محمدمحسن دوباشی، کارشناس سواد رسانه‌ای می‌گوید: فیک‌نیوز‌ها مانند ویروس‌هایی هستند که در دنیای ما روزبه‌روز در حال رشد هستند و شما با ویروس‌های دارای جهش ژنتیکی مواجه هستید که مثل قبل دیگر نمی‌توانید با آن‌ها رفتار کنید.

محمدمحسن دوباشی، عضو هیئت امنای باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در نشست «فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی» که در ایکنا برگزار شد، گفت: در گذشته نه چندان دور به دلیل پیچیدگی تجهیزات، گران بودن و عدم در دسترس بودن آن‌ها هر کسی نمی‌توانست خبر تولید کند؛ از این رو وقتی خبری تولید می‌شد، مطمئن بودید که عده‌ای این خبر را دیده‌اند و از یک مسیری عبور کرده است. اما امروز تمام این مسیر‌ها به حداقل خود رسیده و در گوشی تلفن همراه قابل جمع شدن است و این اتفاق باعث می‌شود، منبع تولید خبر فیک و مدیومی که در آن پخش می‌شود، اگر هوش مصنوعی و دیپ فیک‌ها را هم به آن ضرب کنید، موضوع پیچیده‌تر شود. 

 


وی همچنین عنوان کرد: ما موضوعی داریم که ویروس ناگزیر دنیای رسانه امروز است و نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید. مثل داستان کرونا که می‌گویند دیگر شما باید با آن زندگی کنید و جامعه باید خود را با آن تطبیق بدهد. ما با فیک‌نیوز‌ها درگیر هستیم و جامعه هر روز با آن زندگی خواهد کرد و باید راه مقابله و ایمن کردن را یاد بگیریم. در بحث پزشکی، هیچ بیماری ویروسی اعم از سرماخوردگی، آنفولانزا و ... قابل درمان نیست و بدن شما در برابر آن‌ها قوی‌تر می‌شود تا ورژن بالاتری به بدن شما حمله کند. فیک‌نیوز‌ها مانند ویروس‌هایی هستند که در دنیای ما روزبه‌روز در حال رشد هستند و شما با ویروس‌های دارای جهش ژنتیکی مواجه هستید که مثل قبل دیگر نمی‌توانید با آن‌ها رفتار کنید. اگر بخواهید دیپ‌فیک‌ها را تشخیص دهید به معنای واقعی غیرقابل تشخیص هستند. یعنی شما به عنوان مخاطب عام نمی‌توانید تشخیص دهید که این دیپ‌فیک و یا فیلم واقعی است، مگر اینکه به مقابله با این ویروس تجهیز شده باشید.

انتهای پیام
captcha